Forårets temature 2019 …

Nedenstående ture bookes igennem FOF, Aalborg.
Klik og bliv sendt videre til FOF’s hjemmeside …

Fjordbyen
v. Jakob Fabritius Nørregaard
Kom med på en hyggelig tur rundt i Fjordbyen efterfulgt af et stykke smørrebrød, en øl samt en dram i kulturhuset (inkl. i prisen).
Hold: 90001. Tid: Torsdag 21. mar. kl. 17.30
Mødested: Springeren – Maritimt Oplevelsescenter, Vestre Fjordvej 81, Aalborg. Pris: 185 kr.

Aalborg i 1500-1600 tallet
v. Jakob Fabritius Nørregaard
På turen fortælles bl.a. om købmændene Jens Bang og Jørgen Olufsen, Christian den 4.’s venskab med Jens Bang og heksejagterne. På Gammel Torv fortælles om bødlens arbejde. Vi går forbi Budolfi kirke til C.W. Obels Plads og videre til Aalborg Kloster. Her fortælles om klosteret i nutid og datid. Vi går til Maren Turis Gade og bagom Hamburgergården og videre til slottet, hvor der fortælles om slottes betydning for borgerne i Aalborg og naturligvis Christence Krukow, der sad fængslet der i 9 år.
Hold: 90002. Tid: Torsdag 28. mar. kl. 17.00.
Sted: Jens Bangs Stenhus, Østerågade 9, Aalborg. Pris: 75 kr.

Egholm – øen i Limfjorden
v. Anita Støvring
En tur for alle, der har lyst til at høre øens historie fra 1231, hvor den benævnes Æggiærholm, hvilket betød, at man samlede æg på øen, kongen og adelen havde jagthytte på øen, til i dag, hvor man taler om den 3. Limfjordsforbindelse. Vi hører om middelalderen, da Vor Frue Kloster ejede øen, og senere har adskillige ejere gennem årene kæmpet for et landbrugssamfund. Vi taler om krigens tid, og om vandflyverne fra Tyskland, der brugte stedet som base. Til sidst fortælles om fremtidsplanerne for øen, og hvordan de knap 50 fastboende samt turismen kan udvikle sig.
En times gåtur på øen i et roligt tempo med plads til at slentre med barnevognen eller gå med vandrestokken.
Medbring let aftensmad og drikkevarer.
Pris inkl. færgefart.
Hold: 90003. Tid: Tirsdag 2. apr. kl. 16.30.
Sted: Egholmfærgen, Egholm Færgevej 11, Aalborg. Pris: 95 kr.
Hold: 90008. Tid: Onsdag 22. maj kl. 16.30. Sted: Egholmfærgen, Egholm Færgevej 11, Aalborg. Pris: 95 kr.

Street art – gadekunst i Aalborg
v. Anne-Lise Schou
På denne gåtur kigger vi på de nyeste murmalerier i Aalborg af de største internationale street art kunstnere – danske kunstnere er også kommet med. Fra Danmarks største murmaleri til de små “sticks” og “hemmelige” værker. Hør historierne om de enkelte kunstnere – og tilblivelsen af deres værker.
Vi tager også forbi kunstnernes “stam-café”, og turen rundes af i Aalborg Street Food. Her kan vi smage på maden (ikke inkl. i prisen) fra de lande som street art kunstnerne kommer fra.
Hold: 90004. Tid: Onsdag 10. apr. kl. 16.00.
Sted: Løveapoteket, Nytorv 3, Aalborg. Pris: 75 kr.

Cykeltur: Lad tankerne springe
v. Hanne V. Holme
Byens springvand vil på denne cykeltur gennem Aalborg fortælle Danmarks-, by- og kunsthistorie. Vi møder Gåsepigen og Susanne i Badet, fra A. Bundesen til B. Wiinblad.
Efter cykelturen bliver vi beværtet på Det Gamle Limfjordsværft, hvor Lars Jeppesen (tidligere ejer af Elbjørn) vil berette om planerne for Aalborgs sidste stykke industrihavn mellem Lystbådehavnen og Fjordbadet – alt imens vi nyder en lækker suppe. Lars er nemlig udover at være eventmager og ildsjæl, også kok. Under den efterfølgende kaffe vil vi diskutere hvilken type springvand, der kunne klæde det, der skal blive Aalborgs nye Maritime bydel.
Prisen er inkl. suppe med enten en øl eller vand samt kaffe.
Hold: 90005. Tid: Torsdag 2. maj kl. 17.00.
Sted: Aalborg Kloster, Klosterjordet 1, Aalborg. Pris: 200 kr.

Havnerundfart – på cykel
v. Anne-Lise Schou
Aalborg har de seneste år udviklet sig fra industriby til kultur- og vidensby. Især er havnefronten radikalt ændret og har givet plads til en række rekreative områder med kunst og kultur.
Vi starter i Østbyen og bevæger os mod Vestbyen med indlagte stop undervejs, hvor der fortælles om de nye kultur- og kunstinitiativer. Vi ser på pladser, murmalerier og kunsten inden for i de offentlig tilgængelige bygninger.
Endelig slutter vi turen af på skudehavnen, hvor vi får præsenteret Aalborg Street Food.
Husk at medbringe din egen cykel.
Hold: 90006. Tid: Onsdag 8. maj kl. 16.30.
Sted: KMD A/S, Lauritzens Plads 1, Aalborg. Pris: 75 kr.

Lundbæk Herregård og Nordjyllands landbrugsskole
v. Willy Kær
Vi starter foran den gamle hovedbygning fra 1804 og hører forhistorien om godset. Derefter går vi mod “Den småbladet lind”, Danmarks ældste lind og videre mod “Hestens Grav”. På tilbageturen hører vi om Baron Christian Juel-Rysensteen og Fiskeudredder Peder Kolds kamp.
Videre mod Nordjyllands Landbrugsskole hører vi historien om starten på Lundbæk Landbrugsskole. Vi ser også Danmarks ældste Takstræer og går mod Karpesøen og hører historien om Grevinde Danner.
Turen slutter foran hovedbygningen, hvor vi hører om afslutningen på Baroniet Juel-Rysensteen.
Hold: 90007. Tid: Torsdag 16. maj kl. 18.30.
Sted: Lundbæk Herregård, i gården foran hovedbygningen, Nibe. Pris: 75 kr.

Havnerundfart og Street Food
v. Hanne V. Holme
Den bedste måde at opleve den imponerende forandring, som Aalborg Havnefront gennemgår i disse år, er fra søsiden.
Aalborg Havn nævnes for første gang som havn i midten af 1400-tallet. Herefter gennemgår den en rivende udvikling, og Aalborg bliver det sted uden for Øresund, som kan opkræve den største told. I dag er den havn og den by, som i århundreder har levet adskilt ved at åbne sig for hinanden. Fjorden er blevet en del af byrummet. Så tag derfor med om bord på det gode skib M/S Kysten, hvor vi tager turen langs havnen fra Portland i øst til Egholm i vest og får fortællingen om havnens udvikling i fortid, nutid og fremtid.
Turen slutter med, at vi bliver sat af hos den tidligere køkkenfabrik Boform og hører om forvandlingen fra fabrik til “Street Food – The Lighthouse”, der byder på 17 forskellige boder med mad fra hele verden.
Turen inkluderer en coin på 100 kr., som efterfølgende frit kan bruges hos Street Food.
Hold: 90009. Tid: Tirsdag 4. juni kl. 16.30.
Sted: M/S Kysten, Strandvejen 12 C, 9000 Aalborg. Pris: 295 kr.

Sønderholm – byen med de to kirker
v. Willy Kær
Vi mødes ved ”Troldkirken”, en gammel gravhøj fra bronzealderen, her hører vi historien om gravhøjen: Trolden fra Gjøl, de underjordiske, Limfjordens bredde og ser på en fantastisk udsigt.
Derefter ned til Sønderholm kirke, hvor vi hører om kirkens historie. Vi ser adelslægterne Lindenov og Levetzaus gravkamre, og hører om deres historie på St. Restrup Herregård, ser de smukke kalkmalerier, og hører om den halshuggede Christence Kruckow.
Vi mødes på p-pladsen helt oppe ved Troldkirken.
Hold: 90010. Tid: Torsdag 13. jun. kl. 18.30.
Sted: Troldkirken, Troldkirkevej, 9240 Nibe. Pris: 75 kr.