Forårets temature 2020 …

Nedenstående ture bookes igennem FOF, Aalborg – Klik her

Tag med på en anderledes børnetur rundt i Aalborg
Vi lægger nakken tilbage, kigger op og får øje på skægge og underlige ting i bybilledet. I vil f.eks. finde ud af, hvor Aalborgs statsansatte brevduer holdt til. Vi skal også se ægte guld, og så vil I høre nogle spændende historier om mennesker i Aalborg.
Der vil være små opgaver undervejs og en lille overraskelse til børnene.
OBS. Børn kun ifølge med voksne, og billetter købes pr. person.
Tidspunkt: Mandag 6. april 14.00-15.00
Turleder: Inge Vestergaard
Pris: kr. 50,-

Aalborg i 1500-1600 tallet
På turen fortælles bl.a. om købmændene Jens Bang og Jørgen Olufsen, Christian den 4.’s venskab med Jens Bang og heksejagterne.
På Gammel Torv fortælles der om bødlens arbejde, forbi Budolfi kirke til C.W. Obels Plads og videre til Aalborg Kloster. Her fortælles om klosteret i nutid og datid.
Vi går til Maren Turis Gade og bagom Hamburgergården og videre til slottet, hvor der fortælles om slottes betydning for borgerne i Aalborg og naturligvis Christence Krukow, der sad fængslet der i 9 år.
Tidspunkt: Torsdag 23. april 17.00-19.00
Turleder: Jakob Fabritius Nørregaard
Pris: kr. 95,-

Fjordbyen
Kom med på en hyggelig tur rundt i Fjordbyen efterfulgt af et stykke smørrebrød, en øl samt en dram i kulturhuset (inkl. i prisen).
Tidspunkt: Torsdag 30. april 17.30-19.00
Turleder: Jakob Fabritius Nørregaard
Pris: kr. 195,-

Kulturvandring i kendte borgeres fodspor
En kulturvandring i fodsporene på nogle af de personer, der har præget Aalborg, Harald Jensen, Brigader Halling, Maren Hemmings m.fl. Vi ser på og hører om de imponerende bygningsværker og det eftermæle, de har efterladt sig i byen.
Tidspunkt: Torsdag 14. maj 18.00-19.30
Turleder: Inge Vestergaard
Pris: kr. 95,-

Havnerundfart og Street Food
Den bedste måde at opleve den imponerende forandring, som Aalborg Havnefront gennemgår i disse år, er fra søsiden.
Aalborg Havn nævnes for første gang som havn i midten af 1400-tallet. Herefter gennemgår den en rivende udvikling, og Aalborg bliver det sted uden for Øresund, som kan opkræve den største told. I dag er den havn og den by, som i århundreder har levet adskilt, ved at åbne sig for hinanden. Fjorden er blevet en del af byrummet.  Så tag derfor med om bord på det gode skib M/S Kysten, hvor vi tager turen langs havnen fra Portland i øst til Egholm i vest og får fortællingen om havnens udvikling i fortid, nutid og fremtid.
Turen slutter med, at vi bliver sat af hos den tidligere køkkenfabrik Boform og hører om forvandlingen fra fabrik til “Street Food – The Lighthouse”, der byder på boder med mad fra hele verden.
Turen inkluderer en coin på kr. 100, som efterfølgende frit kan bruges hos Street Food.
Tidspunkt: Torsdag 11. juni 16.30-18.30
Turleder: Hanne Holme